Sivun näyttöjä yhteensä

maanantai 30. marraskuuta 2009

Vinkkejä kananlan pitoon

Kanan hoito on mukavaa puuhaa!

Kanoja olisi hyvä olla noin 1-2 kanaa per neliö.
Näin varmistat väljät tilat. Minulla on kyllä enemmänkin noin 1,5neliötä per kana ja vapaa kulkeminen pihalla.
Meillä on siitä hyvä, ettei petoja ole ja jos tulisi Laumanvartija Pyreneittenkoira pitää ne poissa.

Kanoilla pitäisi olla orret. Minä suosin leveitä orsia. Kanat tykkäävät niistä orsista eniten missä voivat istuksia varpaat suorana.
Ja jos olet saanut kanoja jotka ovat kasvaneet tuotanto olosuhteissa, niin hekin pystyvät helposti istuksimaan kunnon orrella.
Minun vanhoilla rouvilla on niin kierot varpaatkin, ettei niitä saisi edes pienen orren ympärille.

Orren alla on hyvä olla lantapöytä. Se on sitten helppo puhdistaa.

Orsitilaa voisi olla noin 30 senttiä per kana vähintään.

Pesiä kannattaa olla useampi. Kanat tykkäävät kylläkin munia samaan pesään, mutta vanhetessaan kyllästyvät jonottamaan ja etsivät oman pesän.
Pesiähän voi olla vaikka joka kanalle oma, mutta ainakin 4-5 kymmentä kanaa kohti.

Kun teet pesiä, mieti tulevia haudontoja. Kana olisi hyvä päästä eristämään.
Vanhat kanat tunkevat yleensä väkisin munimaan vaikka kana jo hautoo.
Minun kanat ovat välillä tapelleet verisesti ja kaksi tipuakin on talloutunut sellaisen kanan tunkiessa pesään jolla ei itsellä ole hautomaviettiä.
Maatiaiset tuskin käyttäytyvät näin, en ainakaan omista ole huomannut. Mutta koskaan ei tiedä.

Pesän koko on noin 40*50.
Minulla on elintarvikelaatikkoja 60*40*30.
Niiden päälle on kiinnitetty kissankuljetuslaatikon puolikkaita ja yhteen on sahattu kylkeen aukko ja levy vain päällä.
Vaikka se on matala, niin se on hyvin suosittu. Se on nimittäin hyvin suojaisa ja hämärä.
Kanat pitävät suojaisista pesistä ja mielellään lattiapesistä.
Lantapöydän alle voi sijoitella näitä pesiä tai nostaa seinälle, että saa lattialle tilaa.

Kanoilla tulee olla kylpymahdollisuus.
Pitää olla hienojakoista ainesta, hiekkaa, turvetta, sahanpurua ja tuhkaa.

Pehkuna lattialla on kutteri, sahanpuru ja kuiviketurve hyvää.

Minä käytän ns. kestopehkua. En ole vuoteen poistanut sitä. Vain lisännyt. Se ei ole tähän mennessä alkanut palaa, siis kompostoitumaan), mutta nyt on osassa kanalaa alkanut kompostointi pehkussa.

Minulla on kanoille ruokinta pöytä.
Pidän siellä vesiastiaa ja kippoa mihin kaadan esim. jogurtit ja viilit ja muut vastaavat.
Teen välillä myös apetta kanoille, turvotetuista herneistä ja ohrajauhosta, pellavarouheesta ja greenlinesta.

Pöytä on tässä hyvä, koska kanat kuopivat ja sotkevat ja kakkivat muuten kipot hetkesä.

Minä ruokin kanojani,
kokonaisilla kauran ja ohranjyvillä.
Rehuherneellä
Keittiöjätteellä
Leivällä
Jauhelihalla ja kalalla
Säilörehulla

olen hakenut Agrista välillä rehua ja pellavarouhetta

Jos lähistöllä on ympäristökauppa, kannattaa käydä kysymässä vanhoja leipiä ja ruokia. Niistä saa mukavan lisän kanojen ruokintaan.

On huolehdittava proteiinin saannista. Annan välillä talvisin kanoille lihaa ja tai kalaa.

Kanakalkki on tärkeää.

Minä heittelen jyvät ja kalkin aina pehkuihin, että kanat kuopisivat. En pidä kumpaakaan saatavilla kokoajan.

Rehuakaan en pidä kuivana automaatissa, niinkuin yleensä.

Kanat levittävät ja sotkevat rehua ja rehu on monasti niin hienojakoista, melkein pölyä.

Jos tarjoilen rehua, teen siitä appeen veden ja jauhojen ja muitten ruokien kanssa.

Olen antanut myös biologisesti säilöttyä heinää. Se on suurta herkkua syksyllä ja talvella.

Huolehdi heti alussa itsellesi häkki tai koppi mihin eristää sairastunut tai loukkaantunut kana tai vaikka emo tipuineen.
Kaksikin tällaista olisi hyvä.
Myös lamppu tuomaan lämpöä.
Minä en välitä lämpölampuista joten käytän pöytälamppua tai roikkalamppua, mihin laitan 25w hehkun. Se tuottaa lämpöä, mutta ei polta.


Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...