Sivun näyttöjä yhteensä

keskiviikko 17. marraskuuta 2010

Kovat juustot


Olen innostunut kokeilemaan uutta juttua, eli ihan oikeita juustoja.
Minä tilasin tarvikkeita "vähän"
Innostuin kun oli niin halpa dollari.


Ehkä ensimmäiseksi kannattaa tilata juustokirja.
Minulla on Home cheese making
ja Making artisan cheeses
Molemmat on hyvä omistaa, mutta Artisan cheese on paljon helpompi lukea ja monet kuvat tekevät kirjan mielenkiintoiseksi.

Samalla kun kirjan tilaa, suosittelen tilaamaan
Ainakin mesophilic ja thermophilic juurta ja
calsium chloridea, tätä tarvii jos käyttää kaupan maitoa.
Ja ehkä musliinikangasta.
Minä ostin myös juustovahaa ja suolaa.
Koska juustosuolan täytyy olla ilman jodia ja hyvin sulavaa.
Juustomuottikin on näköjään aika tärkeä. Yritin kokeilla ilman, mutta painon alla pelkästään kääritty juusto painui ihan lätyksi!


Lämpömittari on tässä hyvin tarpeellinen ja iso kattila!!
Ohjeissa käytetään 7.6 litraa maitoa!!
Ja iso kattila tulisi mahtua toisen kattilan sisään, että saisi vesihauteen!!

Minulla on käytössä 15 litran ja 10 litran kattila.

Pitkä veitsi ja sekoituskauha on tarpeen ja kunnollinen siivilä, munakello ja pyyhkeitä.

Näitä kaikkia vopi hankkia kun lukee kirjaa ja tulee tutuksi juuston tekoon.

Minulla on ensimmäinen menossa ja tämä on mielenkiintoista, mutta kärsivällisen hommaa...
Esim. sekoita 40 minuuttia... Ei oikein minulle sopivaa hommaa :D

Kun juuston teon aloittaa, pitää olla päivä aikaa ja siivota koko pöytä käyttöön.



Kun minä availin pakettia, lähti pojalta tukka :)


Ihan reippaasti ;)

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...